I dagens digitale er det ikke nok å bare annonsere på én plattform hvis du vil ha suksess med digital markedsføring. Se hvordan vi bruker riktig kombinasjon av sosiale medier, display-nettverk og nettaviser for å oppnå best mulig resultater for kundene våre.
Digital markedsføring trenger ikke være hokus pokus. Men vi må vite styrken med ulike kanaler og hvordan vi bruker dem sammen for å oppnå best mulig effekt.
Her er åtte ting vi har lært om annonsering i digitale kanaler:
1. Ulike mennesker bruker ulike kanaler
Alle bruker ikke de samme plattformene. Noen er aktive på sosiale medier som Facebook og Instagram, mens andre forholder seg til lokalaviser eller nasjonale aviser. Noen tilbringer kanskje mye tid på YouTube eller TikTok. Fordi vi alle tilegner oss kunnskap og informasjon forskjellig, må vi vite hvilke kanaler viktige målgrupper bruker. Så ved å kjøre annonser på flere steder, kan du treffe folk der de er, og øke sjansen for at budskapet ditt blir sett av potensielle kunder.
2. Bygg merkevare med digitale kampanjer
Når folk ser budskapet ditt på flere plattformer, for eksempel på Facebook, Instagram-og som en digital annonse på en nettavis, begynner de å kjenne igjen merkevaren din. Ved å være synlig på flere kanaler samtidig, bygger du tillit og merkevaregjenkjenning over tid. Så er det også slik at noen kanaler bidrar mer til å bygge merkevarekjennskap, mens andre kanaler kan være mer effektive for å generere faktiske konverteringer/salg.
3. Kjenn effekten av kanalene
Med en god strategi for markedsføring kan du tilpasse innholdet ditt til hvor kundene befinner seg i kjøpsprosessen. Du kan for eksempel bruke programmatisk bannerannonsering som ofte bidrar til god merkekjennskap, men som ikke nødvendigvis er det som fører til flest salg. Facebookannonsering ser vi ofte svært gode konverteringssalg på, men det nytter ikke dersom merkevaren din er helt ukjent for den som ser annonsen din. Den ene uten den andre kan føre til at merkevaren din ikke har nok tillit slik at forbrukeren velger, eller tør, å gjennomføre kjøpet. Kanskje er det det en kombinasjon som skal til for å få salget i mål?
Visste du forresten at det er mulig å markedsføre direkte mot kun de som har vært innom på en bestemt side på nettsiden din før? Du har nok sikkert lagt merke til at dersom du har vært inne i en nettbutikk og sett på en genser, så forfølger denne genseren deg i alle kanaler i ettertid. Og ja, det kan være irriterende, men aner du hvor ekstremt effektivt det er? Å være synlig på flere flater gjør det lettere å følge kundene fra interesse til handling.
4. Du kan se hvilke kanaler som fungerer best for deg
En av de store fordelene med digitale kampanjer er at du kan følge med på hvordan de presterer i sanntid. Når du kjører kampanjer i flere kanaler, får du også mer data som hjelper deg med å forstå hvilke kanaler som fungerer best. Ved å bruke verktøy som Google Analytics, og UTM-tagge kampanjene dine, kan du enkelt se hvilke kampanjer og kanaler som gir deg flest nettsidebesøk og leads. Dette gir deg muligheten til å optimalisere annonseringen din og sette inn støtet der du får best resultater.
5. Utnytt kraften i flere markedsføringskanaler
Ulike plattformer når ulike målgrupper. De som bruker nettaviser, leter ofte etter noe annet enn de som er aktive på Instagram. En Facebook-kampanje kan treffe et bredt publikum, mens en Instagram-kampanje kan være spesielt effektiv for å nå yngre målgrupper. Ved å bruke flere kanaler kan du tilpasse budskapet til de rette menneskene, på de rette stedene.
6. Bruk budsjettet smart
Det kan være store prisforskjeller mellom ulike plattformer, men ved å spre markedsføringen kan du få mer ut av budsjettet ditt. Du kan bruke litt mer penger på en plattform som gir god effekt, som Facebook og samtidig nå ut bredt og rimelig via annonsering i lokale aviser.
7. Boost din organiske synlighet med digitale kampanjer
Når folk ser annonsene dine på flere steder – enten det er gjennom sosiale medier, eller annonsering i nettaviser – kan de også begynne å søke etter deg på Google. Dette kan forbedre din synlighet og rangering i søkemotorer, noe som gjør det lettere for kunder å finne deg organisk.
8. Tilpass budskapet til hver kanal
Hver plattform har sin egen stil og tone. På Facebook kan du kjøre en avslappet og engasjerende kampanje, mens du kanskje ønsker en mer formell tilnærming for annonsering i nasjonale aviser. Ved å tilpasse budskapet ditt til hver kanal, kan du sørge for at det treffer riktig publikum på en måte som passer best til plattformen – og vekker oppmerksomhet og interesse.
AdCat gjør hele jobben i en smekk
I Bennett Reklamebyrå har vi så gode erfaringer med multikanalkampanjer at vi utviklet vårt eget verktøy for multikanalkampanjer– AdCat. Målet var å spare tid og gjøre kampanjer billigere for kunden. AdCat ble så brukervennlig at mange av våre kunder nå publiserer kampanjer selv, uten vår hjelp.
Små og store kunder bruker AdCat daglig til å publisere én kampanje på Facebook, Instagram, Google Display Network og i nettaviser – alt tilpasset med tekst og bilder til hver kanal. Tiden fra start til publisering? Rundt 15 minutter.
Å kjøre digitale kampanjer på flere kanaler er ikke bare smart – det er nødvendig for å få mest mulig ut av markedsføringsinnsatsen din. Du når flere mennesker, bygger sterkere merkevaregjenkjenning, og kan bruke budsjettet ditt mer effektivt.
Kontakt oss for å høre om AdCat kan være noe for din bedrift!
Comments