I en verden der TikTok, influencere og algoritmer stadig tar mer plass, kan du fort tenke at en innholdsartikkel er blitt overflødig. Men en god innholdsartikkel kan faktisk være nøkkelen som åpner flere dører i din digitale markedsføring. Bloggen er absolutt ikke død. Her gjelder det å finne de gode historiene som både kan vise hvem din bedrift er og hvorfor kunden burde handle hos deg.
Hva er en god innholdsartikkel?
Før vi går inn på alle fordelene en innholdsartikkel gir, la oss først se på hva som faktisk gjør en innholdsartikkel god.
Det er ingen fasit på hva som gjør en artikkel god, men en kan finne tydelige fellesnevnere blant artikler med høy organisk rekkevidde:
Innholdet i artikkelen må være lett å forstå, relevant og engasjerende.
Skrevet med et språk kunden forstår, en god tone of voice, og et tydelig budskap.
Innholdet er relevant for kunden. Kunden kan kjenne seg igjen i temaet og problemstillingene. Et godt eksempel er å besvare spørsmål de har om bedriften din, produktene dine, eller relaterte temaer. Les gjerne vår artikkel Slik lykkes du med innholdsmarkedsføring.
Skrevet engasjerende med lettlest tekst, spennende og nye vinklinger, kombinert med bilder og video som gjør historien mer levende.
Skrevet for å bli synlig i søkemotorene ved å fokusere på viktige søkeord og et tema av gangen. Ja, det tar tid – men til gjengjeld lever artikkelen omtrent til evig tid. Les gjerne artikkelen Slik sendte vi kunden vår til topps med SEO.
Skrevet for å holde leseren på nettsiden din lengre, med henvisning til relevante interne lenker slik at den som besøker nettsiden kan finne mer god informasjon.
Til slutt, gir leseren en god grunn til å handle – enten det er å legge igjen kontaktinfo, melde seg på noe, eller kjøpe et produkt. Selv om ikke alle handler der og da, vil artikkelen likevel være gull for bedriften din av flere grunner.
4 fordeler med en god innholdsartikkel
Nå når vi har etablert kjennetegnene til en god innholdsartikkel kan vi se på de mange fordelene bedriften din kan få av den.
Bygger tillit og troverdighet
Tillit og troverdighet er alfa omega for at kunden skal legge igjen sine kroner hos deg. Derfor er det viktig å tilby innhold som viser kunden at bedriften din har god kompetanse innen fagfeltet - fordi dette bygger troverdighet. Dette vil også være med på å “utdanne” kunden ved at de selv lærer mer om produkter eller relaterte tema. En god artikkel kan forbedre kundereisen ved å gi nyttig informasjon og svar på spørsmål kunden lurer på – uten at de trenger å kontakte deg. Dette bidrar til å bygge tillit, troverdighet og ikke minst merkevaren. Du kan også styrke relasjonen til kunden om du gjennom artikkelen kan vise at du forstår kundens utfordringer.
For å rekruttere søkere til barnehagelærerutdanningen ved Dronning Mauds Minne Høgskole, lagde vi portrettintervjuer med studenter. Intervjuet med Jacqueline får både informert om studiet fra en student sitt perspektiv, svart på spørsmål potensielle søkere har, og vist kompetansen høgskolen har innenfor barnehagelærerutdanning.
Skaper innhold som kan brukes på tvers av kanaler
Innholdsartikkelen er en potet i digital markedsføring. Mens den gir god informasjon som kan være svært nyttig for besøkende på nettsiden din, kan du også bruke den i kampanjer og nyhetsbrev, eller skrive et innlegg om den til både organisk og betalt innhold på sosiale medier. Bare husk å skreddersy innholdet til hver kanal! Budskapet i noen artikler passer bedre på enkelte kanaler enn andre, og noen trenger bare små justeringer før de kan brukes på flere flater.
Vi skrev for eksempel innholdartikkelen Fire familier, fire unike hus for å vise kompetansen og øke troverdigheten til Nordbohus NB Boliger. Artikkelen var en fantastisk måte å invitere nye kunder til å møte bedriften på Boligmessa, gjennom digital markedsføring i lokale aviser, samtidig som de kan dele personlige kundehistorier på sosiale medier.
Gjør deg mer synlig i søkemotorene - en positiv effekt på SEO
For å være synlig i søkemotorene må innholdet på nettsiden din samsvare med termene folk søker på, noe en innholdsartikkel kan hjelpe deg med. Godt innhold som svarer på det folk søker etter og lurer på, blir belønnet av Google med høyere rangering. En god innholdsartikkel kan derfor gi deg “gratis synlighet” og øker den organiske trafikken til nettsiden din.
Tror du oss ikke? Vår artikkel om Google Bedriftsprofil ble publisert tidlig i 2023, og lever fortsatt i beste velgående på Google. Vi blir stadig kontaktet av personer som ønsker bistand med bedriftsprofilen etter å ha fått den som øverste resultat i søkemotorene når de søker etter google bedriftsprofil.
I en artikkel kan du lenke andre relaterte artikler, som både er positivt for SEO og kunden som får mer spennende innhold å lese. En god innholdsartikkel kan også bli eksternt lenket av andre aktører eller bloggere som refererer til din artikkel. Dette er ekstra positivt for SEO fordi det viser Google at du er troverdig og har autoritet på ditt felt.
For Blink Hus skrev vi artikkelen Gulv til din bruk og stil for å gi kunden nyttig informasjon om et viktig valg i byggeprosessen. Dette er med på å gjøre Blink Hus mer synlige på relaterte søk til å bygge hus, og viser bedriften sin brede kompetanse.
Skaper langsiktige resultater
En god innholdsartikkel trenger ikke nødvendigvis å gi umiddelbare salg, men gir ofte resultater over tid. HubSpot ser for eksempel at 90% av leads (potensielle kunder som ikke har gjort et kjøp enda) som blir generert hver måned kommer fra bloggposter de har publisert for flere måneder siden – og noen ganger for flere år siden (les artikkelen her).
For i motsetning til innlegg på sosiale medier som har kortere levetid, blir innholdsartikkelen liggende på nettsiden og lever videre i søkemotorene. Oppdaterer du innholdet etter behov, kan du få en artikkel som i bunn og grunn har evig levetid.
Da Systemhus vant en gjev pris for sine småhus på Boligkonferansen, skrev vi historien om hvordan de unike boligene kom til. Resultatet ble en artikkel som lar folk bli kjent med forhandleren på en helt ny måte. Den viser kunden at bedriften leverer godt, er til å stole på og kan være med å bygge tillitt til bedriften i lang tid.
Fortell historien kunden din vil høre
I Bennett elsker vi å finne nye måter å formidle gode historier som speiler din unike bedrift. Ta kontakt, så forteller vi historien sammen!
Comments