Driver du en bedrift, er det sannsynligvis noen søkeord du er mer opptatt av å være synlig på i Google enn andre. For en lampeforretning kan det være «taklampe». For en boligleverandør kan det være «funkishus». Se hvordan vi gikk frem for å sikre en av våre kunder topprangering i Google på ett av deres viktigste søkeord.
Skal du bygge hus, må du også bygge synlighet
Vi bygger kanskje ikke så mange hus i Bennett, men vi bygger mye synlighet i søkemotorer (SEO). I dette tilfellet var kunden en av Norges største boligleverandører, Nordbohus.
Her ville vi oppnå høyere synlighet på søkeordet «funkishus». Dette er et søkeord med ca. 5,400 månedlige søk, som er superrelevant for Nordbohus, og som så ut til å være et relativt enkelt søkeord å få god synlighet på i Google.
Kall en spade for en spade; ikke et graveredskap
Søkeordet «funkishus» hadde ikke blitt satset på tidligere fordi Nordbohus mente det ikke var helt riktig begrep å bruke. De ønsket derfor at vi brukte «hus i funkisstil» eller «hus med funkispreg» når vi kommuniserte rundt disse husene. De som virkelig kan arkitektursakene sine vet nemlig at en bolig må tilfredsstille en rekke kriterier for å bli definert som et funkishus.
Men vi som jobber i reklamebyrå kan SEO-sakene våre og vet hvor viktig det er å bruke de begrepene målgruppen selv bruker, og å fokusere mer på intensjonen bak søket.
En person som søker etter «funkishus» er jo sannsynligvis ute etter et moderne hus i funkisstil – ikke nødvendigvis lærebokdefinisjonen av et funkishus.
«Funkishus» eller «hus i funkisstil»? Når det første hadde 5,400 månedlige søk og det andre hadde 0, var i hvert fall ikke SEO-rådgiveren i tvil – og Nordbohus var villige til å prøve.
De kan å bygge hus, men hvordan bygge trappen opp til førsteplass i Google?
I starten av 2022 hadde Nordbohus tilnærmet ingen synlighet på søkeordet. Alle søk etter «funkishus» gikk rett til konkurrentene.
Så, hva gjorde vi?
1. Vi så på innholdet vi hadde om funkishus på dagens nettside, og fant ut at det kunne forbedres betraktelig.
2. Vi søkte etter varianter av søkeordet som også hadde høyt søkevolum. Dette for å bedre forstå søkernes intensjon og for å kunne inkludere disse søkeordene i innholdet på nettsiden til Nordbohus:
3. Vi sjekket hvilke konkurrenter som hadde høy ubetalt synlighet på søkeordet, og hvilket innhold de hadde om funkishus på nettsidene sine.
4. Vi utarbeidet og publiserte et knippe artikler som fokuserte på funkishus i større eller mindre grad.
5. Vi delte artiklene i kundens sosiale mediekanaler og inkluderte de i nyhetsbrevene deres for å øke trafikken inn til sidene relativt raskt. På den måten sendte vi signal til Google om at dette var sider med «viktig» innhold.
6. Vi sørget for å gi søkeordet en egen URL, for å sende signal til Google om hvor relevant det er: nordbohus.no/funkishus.
7. I månedene som fulgte sørget vi for å lenke inn til funkishus-artiklene hver gang vi publiserte relaterte artikler på nordbohus.no. Interne lenker er nemlig SEO-gull.
Resultatet: fra 0 til 1600 besøk i måneden
Etter to-tre måneder med målrettet SEO, begynte synligheten sakte, men sikkert, å øke:
«Visibility» viser synlighet i topp 100 søkeresultater i Google. 100% synlighet er det høyeste du kan oppnå – og her vil vi selvfølgelig være.
Av 287 000 resultater på søkeordet «funkishus», var det ganske rått å havne helt øverst.
I dag får nordbohus.no en estimert månedlig trafikk på rundt 1600 klikk via søkeordet «funkishus». Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men her er det viktig å huske at Nordbohus bygger hus til flere millioner kroner. Det snevrer inn målgruppen betraktelig. 1600 besøkende som potensielt kan være interesserte i å bygge et funkishus er dermed veldig gode tall.
God plassering i Google = mer trafikk til nettsiden = flere konverteringer
Men innholdet ditt må matche med søkerens intensjon.
Du må altså svare godt på det søkeren er ute etter.
Videre må det være en tydelig oppfordring til å gjennomføre en ønsket handling – som å ta kontakt eller, i Nordbohus sitt tilfelle, laste ned huskatalogen.
Men har du lest våre seks tips for å gjøre nettsiden din synlig i Google, vet du at det også er en rekke andre faktorer som er med på å avgjøre hvor langt oppe i søkeresultatene du vil havne.
Jobben er heller ikke gjort når du når toppen av Google – i hvert fall ikke om du vil beholde plasseringen og trafikken. Søkemotoroptimalisering er et kontinuerlig arbeid, og algoritmene oppdateres stadig vekk, så her må man henge med i svingene!
Søkemotoroptimalisering krever ofte en innsats fra både SEO-spesialist, innholdsprodusent, webdesigner og utvikler. Alle disse fagfeltene dekker en del av nettsiden som kan påvirke nettsidens synlighet i Google.
Vil du også oppnå økt synlighet i Google?
Hvis du ikke har tid til å holde på med dette selv, eller ikke er interessert i å betale svimlende summer hver måned for fancy SEO-verktøy, gjør vi det gjerne for deg!
Har du spørsmål eller ønsker du å motta et tilbud fra oss, kan du sende oss en melding.
Commentaires