top of page
Forfatterens bildeAndreas Eidem

Strategisk historiefortelling – slik bygger du merkevaren din og posisjonerer deg for å bli valgt av kunden


papir som er revet opp og avslører at det står strategisk historiefortelling bak riften

Hvordan bygger vi kunderelasjoner i dag, lurer du kanskje på? Gjennom strategisk historiefortelling kan du skape stolthet internt og ta en tydelig posisjon utad mot kundene dine.


Å bygge kunderelasjoner i dagens digitale virkelighet er ikke lenger slik det en gang var. Det er fint å by på en kopp kaffe, men dessverre funker dette særdeles dårlig for alle som finner deg digitalt.

 

Så la oss i stedet fortelle deg hvorfor digital synlighet gjennom strategisk historiefortelling bør bli din og kundenes foretrukne kopp te når du skal bygge merkevaren og posisjonen din.

 

Hva er strategisk historiefortelling?

Først, bransjebegreper kan være vanskelig å forstå og skille fra hverandre. Innholdsproduksjon og historiefortelling har lenge vært på manges lepper. Så hva mener vi med strategisk historiefortelling, eller storytelling?

 

All historiefortelling handler om å fortelle historier som rører og påvirker oss. Historier er effektivt fordi vi husker historier bedre enn ren informasjon – ikke minst kan vi lære noe av dem! Du husker fabelen om skilpadden og haren?

 

Strategisk historiefortelling er historier som også har en strategisk forankring, som sier noe om dere og den plassen og posisjonen du vil ta i verden. Det kan være rotfestet i verdiene deres, en visjon eller et kundeløfte.

 

Så hvordan bruke historiefortellingen?

Historiefortelling kan brukes som et strategisk verktøy for å påvirke hvordan folk forholder seg til organisasjonen eller virksomheten din, både på innsiden og utsiden. Internt kan fortellingen skape samhold og tilhørighet – og bygge organisasjon og kultur.

 

På utsiden kan du bruke fortellingen til å påvirke kunder, samarbeidspartnere, politikere, myndigheter eller investorer. Kort sagt, strategisk historiefortelling er en måte å nå ut til alle du ønsker å knytte et følelsesmessig bånd med.

 

Husker du kampanjen fra Forsvaret med slagordet «For alt vi har – og alt vi er»? Den er et godt eksempel på strategisk historiefortelling.

 

 

Nøkkelen til storytellingsuksess

Så hvor starter vi hen når vi skal lage strategiske fortellinger?

 

Et spørsmål vi kan stille oss, først som sist, er følgende: Hvilke verdier og egenskaper ved merkevaren kan vi lage historier om som folk faktisk vil høre og bli påvirka av?

 

Vi forteller ikke bare om produkter og teknikaliteter, men hva vi gjør mulig for folk – hvordan vi hjelper mennesker.

 

Vi kan fortelle historier som tydelig viser at vi tør å ta et standpunkt i samfunnsutviklingen. Som hudpleiemerket Dove har gjort i en årrekke.

 

Vi kan fortelle historier som skaper engasjement og viser at vi kjenner målgruppene våre.

 

Nøkkelen til storytellingsuksess er å plassere oss og merkevaren vår i fortellingen, og få folk og kunder til å se seg selv i den! Da øker vi sjansene for å bli valgt eller foretrukket.

 

 

Liker du melk eller sukker i kaffen? Ønsker du å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg med strategisk historiefortelling, kontakt oss så finner vi ut hva som er din historie!

 

 

 

Comments


bottom of page