Bennett har hatt gleden av å delta i hele tre navneprosesser med IE-fakultetet, i tillegg til en omprioriteringskampanje. Nedenfor vil vi fokusere på den mest nylige navneprosessen.
IE-fakultetet
Fra Kommunikasjonsteknologi og datasikkerhet til Cybersikkerhet og datakommunikasjon
Fase 1 - kvantitativ undersøkelse
-
Finne ut av målgruppens assosiasjoner til studiet og begreper, samt undersøke hvor attraktivt studiet var for gitt målgruppe.
-
Digital spørreundersøkelse gjennom SoMe.
- Målgruppen var videregåendeelever i Norge som går realfag/har tenkt å ta realfag.
Fase 2 - fokusgrupper
Vi ønsket å teste begrep og navneforslag i fokusgrupper med elever fra videregående skole som har R1 og Fysikk1. Vi kjørte et tredelt opplegg med elevene som tok til sammen rundt 1.5 timer.
-
Del 1: Introduksjon
-
Del 2: Prat i felleskap
-
Del 3: Digital spørreundersøkelse
Eksempler på uttak
Snapchat, Instagram og Tiktok
![](https://static.wixstatic.com/media/7256b8_c6066fbc2143464498886b99c36f5c8ef000.jpg/v1/fill/w_51,h_90,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/7256b8_c6066fbc2143464498886b99c36f5c8ef000.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/7256b8_a77fbd61837d42e680f11a9a08bf6acff000.jpg/v1/fill/w_51,h_90,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/7256b8_a77fbd61837d42e680f11a9a08bf6acff000.jpg)
Resultat
Begrepet Cyber ser ut til å være et foretrukket begrep blant respondentene som gjør studiet mer attraktivt og oppleves relevant og dekkende.
Respondentene ser ut til å ha en forståelse av hva «Datakommunikasjon» handler om, det gjelder også «Digital infrastruktur». Respondentene stiller seg positiv til bruk av disse begrepene.
Det er noen forskjeller blant jentene og guttene, men «Cybersikkerhet og datakommunikasjon» scorer høyt blant begge gruppene.