Lågøya
Hvordan selger du knøttsmå verneverdige hytter med utedo, uten innlagt vann og strøm i dagens blaserte hyttemarked?
Det var utfordringen Circle K sto overfor da de skulle selge ut 21 sommerhytter på Lågøya ytterst ute i Oslofjorden. Sommerhyttene på Lågøya har vært flittig brukt av Circle Ks ansatte i generasjoner, og nå var tiden inne for å avvikle ordningen og legge hyttene ut for salg. Vel vitende om at hyttene var små, uten muligheter for utvidelse eller oppgradering og kun egnet for sommerbruk, var det mye spenning knyttet til salget og hvilken pris man kunne oppnå.
Det hører med til historien at Lågøya betyr mye for Circle K. Man ville helst selge til noen som skjønner øyas sjel, og aller helst til en kjøper som kunne føre Lågøya-arven videre.
Løsningen
Strategien var å gjøre ulemper til unike fordeler og bruke «hytte på egen øy» som en teaser for å bygge en stor og god liste av interessenter før visning. Små hytter betyr jo bare at man ikke bygger ned den idylliske øya og naturlandskapet. Utedo er hyttefølelse så det holder. Uten strøm og vann er skjærgårdsidyllen komplett. Og manglende fastlandsforbindelse understreker jo bare at du har hytte på din egen øy i ytre Oslofjord.
Kampanjen ble innledet med teaserfilm som viste små snapshots av hvordan sommeren på øya kunne fortone seg. Filmen ble vist i sosiale medier, og responsen lot ikke vente på seg. Kommentarfeltene kokte av spekulasjoner om hvilken øy dette kunne være, media plukket raskt opp historien og det ambisiøse målet om 1000 interessenter før visning ble nådd allerede første helg.